PiNg SaMa DiA

Blog Isu Semasa

FAKTA : 7 Kelakuan Berbahaya Selepas Makan

The 7 Dangerous Acts after meal





7 Kelakuan Berbahaya selepas makan ... .*MESTI BACA

* Jangan hisap rokok -  Eksperimen dari pakar-pakar membuktikan bahawa merokok sebatang rokok selepas makan sama dengan merokok 10 batang rokok (kemungkinan kanser adalah lebih tinggi).

* Jangan makan buah-buahan serta-merta - Ketika anda makan buah-buahan anda dengan makanan, buah-buahan yang terperangkap dalam perut bersama-sama dengan kandungan makanan dan tidak boleh sampai ke usus dalam waktu yang singkat. Oleh itu, anda disyorkan supaya anda makan buah-buahan sekurang-kurangnya satu jam selepas makan  atau sebelum makan  dan sebaik-baiknya pada waktu pagi dengan perut kosong. Pada waktu pagi juga boleh makan buah-buahan kerana badan yang terbaik boleh menggunakan nutrien dalam buah dan mendapatkan tenaga yang cukup untuk memulakan hari.

* Jangan minum teh - Kerana daun teh mengandungi kandungan asid yang tinggi. Bahan ini akan menyebabkan kandungan protein dalam makanan yang kita makan akan menjadi keras sehingga sukar untuk dicerna. Lebih baik minum teh satu jam selepas makan.

* Jangan longgarkan tali pinggang anda -Anda biasanya mempunyai sikap yang makan yang baik yang menyebabkan diri anda dipaksa untuk melonggarkan tali pinggang anda. Walau bagaimanapun, melonggarkan tali pinggang itu tidak baik, bukan kerana ia menyebabkan usus memutarbelit atau tersumbat tetapi kerana  anda mempunyai selera makan yang lebih ke tahap yang anda tidak selesa. Melonggarkan tali pinggang juga boleh menyebabkan anda berasa selesa sekali lagi yang bermakna anda boleh terus makan berlebihan.
Oleh itu, makanlah hanya pada tahap di mana anda boleh merasa nyaman tanpa melonggarkan tali pinggang anda!


*Jangan Mandi - Mandi selepas makan akan menyebabkan peningkatan aliran darah ke tangan, kaki dan badan yang menyebabkan jumlah darah sekitar perut akan terus berkurang. Hal ini akan melemahkan sistem penghadaman di dalam perut kita.

* Jangan berjalan-jalan -Fakta ! ia tidak baik untuk anda! Berjalan terus selepas makan adalah idea yang buruk, ia boleh menyebabkan refluks asid dan senak. Walau bagaimanapun, berjalan kira-kira setengah jam selepas makan adalah bagus untuk anda. Para penyelidik di Jabatan Sains Latihan di University of South Carolina, telah mendapati bahawa berjalan selepas senaman adalah cara yang baik untuk membakar tenaga.

Perkara yang perlu diperhatikan adalah ketika berjalan, lebih ideal jika berjalan selama kira-kira 10 minit dan hanya 20-30 minit selepas makan untuk mengelakkan refluks dan perut gangguan asid.

* Jangan tidur dengan segera - Pengambilan makanan kita tidak akan dapat dicerna dengan baik. Oleh itu, ia akan membawa kepada gastrik dan jangkitan di dalam usus kita.
0 Komentar untuk "FAKTA : 7 Kelakuan Berbahaya Selepas Makan"

 
Copyright © 2014 PiNg SaMa DiA - All Rights Reserved
Template By. Catatan Info