PiNg SaMa DiA

Blog Isu Semasa

(10Gambar) Menarik!! Operasi Pembersihan Empangan Yang Menarik Perhatian Pelancong di China


Gambar-gambar ini yang luar biasa telah diambil di Xiaolangdi Reservoir di Sungai Kuning di Jiyuan, Wilayah Henan Tengah China. Apa yang kelihatan seperti adegan daripada filem bencana tetapi sebenarnya adalah kaedah membersihkan keladak di empangan. Keladak terkumpul dalam jumlah yang besar ke atas dasar sungai yang boleh melambatkan aliran air dan meningkatkan tahap sungai, meningkatkan risiko banjir. Jadi dalam satu operasi pembersihan tahunan, pihak berkuasa membuka pintu air yang membolehkan keladak tersebut dicuci. Setiap tahun lebih daripada 30 juta tan keladak dipindahkan dengan cara ini, dengan lebih daripada 390 juta tan metrik beralih selepas lebih 13 tahun beroperasi. 

Malah, operasi pembersihan keladak secara besar-besaran telah menjadi sesuatu tarikan pelancong. Ianya menarik perhatian penonton kerana ianya kelihatan seperti bencana besar seperti di dalam filem sedang berlaku di empangan ini. Jom kita tengok gambar di bawah.


Pihak berkuasa Sungai Kuning berkata operasi itu merendahkan dasar sungai dalam jangkauan yang lebih rendah daripada sungai dengan purata 2.03 meter setiap tahun. 

Empangan Xiaolangdi terletak kira-kira 20km ke barat laut Luoyang. Ia mempunyai jumlah kapasiti terpasang sebanyak 1,836 MW dan menjana sehingga 5.1 TWh setiap tahun dengan bantuan enam 306 MW turbin. Empangan ini tinggi 154 m (505 kaki) dan 1,317 m (4,321 kaki) lebar, dan kos pembinaan sebanyak $3.5bilion USD..











0 Komentar untuk "(10Gambar) Menarik!! Operasi Pembersihan Empangan Yang Menarik Perhatian Pelancong di China"

 
Copyright © 2014 PiNg SaMa DiA - All Rights Reserved
Template By. Catatan Info